ADSL  چیست؟
ADSL یکی از اعضای خانواده Digital Subscriber Line) DSL) یا خطوط دیجیتال مشترک و استیجاری می باشد. اعضای DSL معمولا به صورت XDSL نامگذاری می شوند. این خطوط از تمامی پهنای موجود در خطوط مسی دوطرفه استفاده می کنند تا بالاترین سرعت ممکن در ثانیه را بر خلاف خطوط معمول ارائه دهند.
ADSL) Assymetric DSL) در واقع نوعی از DSL ها می باشد که ارتباط آن نامتقارن می باشد;یعنی سرعت ارسال داده در ثانیه کمتر از دریافت آن می باشد.انواع دیگری از xDSL ها موجود می باشند که از جمله آنها می توان به HDSL)High-Speed DSL) و SDSL)Symetric DSL) اشاره کرد. 
یا ساده تر بگوییم :
این کلمه مخفف عبارت خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است که بنا به تعریف، تکنولوژی ارتباطی پیشرفته ای با پهنای باند وسیع می باشد که برای استفاده بر روی خطوط تلفنهای معمولی ساخته شده است. این فن آوری قادر است اطلاعات را در طول خطوط معمولی تلفن، با سرعتی تا 140 برابر سریعترین مودم آنالوگ تلفنی موجود در بازار انتقال دهد.
مزیت ADSL چیست؟
در کنار سرعت بسیار بالای آن، مودمهای ADSL مزیتهای بسیاری نسبت به مودمهای آنالوگ تلفنی دارند. برخلاف مودمهای آنالوگ تلفنی که نیازمند شماره گیری (اتصالات dial-up) می باشند؛ ارتباطات ADSL همیشه برقرار است. این بدین معناست که دیگر نه به شماره گیری و قطع و وصل شدن نیازی هست؛ و نه به انتظار کشیدن برای اتصال به اینترنت؛ در واقع، ارتباط شما دائمی است. مزیت دیگر آن قابلیت استفاده از تلفن،در هنگام استفاده از اینترنت حتی در لحظه کار با اینترنت می باشد. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست که شما از بین این دو ، یکی را انتخاب کنید.
سرعت آن چقدر است؟
سرعت اینگونه ارتباط بستگی به سطح خدماتی دارد که ISP شما فراهم می آورد. یک مودم ADSL می تواند اطلاعات را با سرعتی بین 32 کیلوبیت تا 25 مگابیت در ثانیه بار گذاری کند. 
سرعت انتقال اطلاعات در محدوده ذکر شده به عواملی از جمله فاصله ارتباطی و نوع سیم استفاده شده بستگی دارد.
چگونه با وجود استفاده همزمان تلفن و اینترنت از خط تلفن، سرعت آن بالاتر است؟
مودمهای آنالوگ علائم خود را از طریق شبکه تلفن عمومی ارسال می کنند، درست همانگونه که تلفنهای معمولی علائم خود را می فرستند. اما مودمهای ADSL علائم خود را همچون یک کوله پشتی بر دوش علائم صوتی قرار می دهند. در هنگام ورود به مرکز مخابرات، این خط تلفن به دو قسمت تقسیم می شود. تماسهای صوتی به شبکه تلفن عمومی و علائم اطلاعاتی  به سوی رابط اینترنتی یا مودم فرستاده می شوند. 
آیا واقعا سرعت آن بالا است ویا مانند مودمهای معمولی ظاهرا 56K می باشد؟!
 هنگام کار کردن با ADSL، محدودیتهای سرعت بیشتر بعلت عملکرد سرویس دهنده اینترنتی که شما می خواهید با آن ارتباط برقرار سازید و میزان عبور و مرور بر روی این شاهراه بوجود می آید. اینترنت شبکه ای متشکل از مجموعه ای از رایانه ها می باشد که هریک اطلاعات خود را با روشی متفاوت و از طریق رایانه هایی با سرعتهای متفاوت رد و بدل می کنند. بنابراین، سرعتی که شما بوسیله یک مودم ADSL اطلاعات را دریافت می کنید؛ تحت این عوامل تغییر می کند. ولی یقینا” از ارتباط تلفنی بسیار سریعتر می باشد.
طرز کار ADSL چگونه است؟
 ADSL  پهنای باند 1.1 مگاهرتزی خطوط مسی را به کانال های 4 کیلوهرتزی تقسیم می کند و آخرین کانال را جهت ارسال صدا و فاکس معمولی تخصیص می دهد و 256 کانال دیگر را برای انتقال دو طرفه اطلاعات استفاده می کند; به این ترتیب که 64 کانال را برای خط ارسال اطلاعات و 128 کانال دیگر را جهت دریافت اطلاعات استفاده می کند. در بهترین حالت اگر 192 کانال 4 کیلو هرتزی موجود را استفاده کند، در تئوری سرعت باید به حدود 9 مگابیت در ثانیه برسد. در حال حاضر سرعت خطوط ADSL در بهترین حالت 25 مگابیت در ثانیه می باشد.در عمل، این خطوط اطلاعات زنجیره وار دیجیتال را به اطلاعات پارالل در دو سر انتقال اطلاع تبدیل می کنند. دقیقا مشابه کاری که در مودم های خطوط عادی انجام می شود. 
به زبان ساده تر :
ADSL از راه تقسیم خط تلفن به دو دامنه فرکانسی کار خود را انجام می دهد. فرکانسهای زیر 4Khz برای ارسال صدا کنار گذاشته می شوند؛ و فرکانسهای بالای آن نیز برای انتقال اطلاعات بکار می روند. از این طریق استفاده همزمان از اینترنت و تلفن میسر می شود. چنین روشی را نامتقارن می نامند و دلیل آنهم اینست که برای دریافت اطلاعات، پهنای باند بیشتری نسبت به ارسال آن بکارگرفته می شود. سرعت بار گذاری همانگونه که قبلا گفته شد؛ از 16 کیلوبیت تا 25 مگابیت در ثانیه متغییر است، و سرعت Upload  نیز بین 16 تا 8 مگابیت در ثانیه خواهد بود. این خصوصیت بسیار سودمند است؛ چرا که معمولا” اکثر کاربران اینترنت بیشتر اطلاعات را دریافت می کنند تا ارسال.
آیا این فن آوری با کامپیوترشخصی معمولی نیز سازگار است؟
بله . این نکته قابل ذکر است که هر چه کامپیوترشخصی جدیدتر باشد؛ عملکرد آن نیز بهتر خواهد بود.
از دید سخت افزاری دو نوع مودم ADSL وجود دارند: داخلی و خارجی (Internal, External). مودمهای داخلی کارتهایی هستند که در درون یک شیار PCI درون کامپیوترشخصی شما نصب می گردند. مودمهای خارجی از طریق یک درگاه USB یا پورتهای دیگر مانند شبکه یا سریآل به کامپیوترشخصی و یا شبکه شما متصل می گردند. 
هزینه خرید مودم چقدر است؟
هزینه آن بستگی به شرکت خدمات رسان ADSL و قیمت خود مودم دارد. 
درحال حاضر مودمهایی که ما به شما ارائه می دهیم مودم فیلیپس دارای دو پورت USB و Ethernet می باشد که برای اتصال چند کامپیوتر به شبکه نیز بسیار مناسب بوده و بصورت Router نیز کارایی دارد.
این مودم قیمتی بالغ بر 40دلار امریکا در بازار دارد که با تخفیفهای استثنایی به مشترکین به مبلغ 25.000 تومان به شما مشترک گرامی ارائه می گردد. در صورت خرید اشتراک یکساله این مودم بصورت رایگان و خرید شش ماهه نیم بها و خرید سه ماهه 30000 تومان به شما هدیه می شود.
در تخمین قیمت یک اشتراک ADSL دو جزء اصلی باید مد نظر گرفته شوند:
1. قیمت مودم ADSL و تجهیزات مورد نیاز آن.
2. قیمت خدمات ADSL که شامل خدمات اشتراک ماهیانه و هزینه نصب آن می شود. 
تاثیر ADSL بر ارتباط تلفنی تا چه حد است؟
بطور معمول ADSL تداخلی با ارتباطات تلفنی ایجاد نمی کند و بالعکس.
هنگامی که از یک سیم تلفن برای این دو استفاده می کنید؛ ممکن است که به نصب یک میکرو فیلتر ساده بین دوشاخه و پریز تلفن نیاز باشد تا پارازیتهای اضافی را بگیرد , که ما آنرا به رایگان در اختیار شما می گذاریم.
تفاوت بین ADSL و HDSL چیست؟
ADSL ارتباط دائمی و پرسرعت را بر روی یک سیم معمولی تلفن بدون صرف هزینه اضافی جهت خرید کابل اختصاصی بوجود می آورد؛ در حالیکه، مودمهای کابلی ارتباط دائمی و پرسرعت خود را بر روی یک خط اختصاصی مسی یا نوری که از هزینه بالایی برخوردار است ارائه می دهند. با وجود این مودمهای کابلی دارای قابلیت Download و پهنای باند بسیار بالاتری هستند. . تفاوت عمده بین ADSL و مودم کابلی در تعداد خطوط مهیا شده برای هر کدام از آنهاست. امروزه، در کل جهان 12 میلیون مشترک یافت نمی شوند که از خدمات ارتباط دو طرفه کابلی برخوردار باشند , هرچند شاید این رقم در حال افزایش است؛ ولی با رقم دارندگان خطوط تلفنی معمولی قابل رقابت نیست. تنها حدود 20 درصد از مردم دنیا در حال حاضر قابلیت نصب خدمات کابلی را دارند که در مقایسه با 50 تا 60 درصد قابلیت استفاده از ADSL میزان ناچیزی است. علاوه بر آن، بسیاری از شبکه های کابلی قادر به ارائه کانال ارتباطی دیتا نیستند مانند دارندگان سیستمهای تلفنی ریموت PCM4 و PCM8 و PCM11 و PCM12 و PCM22 و کافوهای فیبر نوری ؛ در نتیجه، چنین شبکه هایی قبل از ارائه خدمات اینترنتی به مشتریان با باند عریض، نیازمند ارتقاء جدی و تغییر همه جانبه در سیستم مخابراتی خود می باشند.